Stavbaři v pondělí ukončili ražbu pražského tunelu Blanka, kdy vytěžili poslední kubík zeminy. Slavnostní akt si nenechal ujít pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS), zástupci Metrostavu a firem, kteří se na stavbě podíleli.
"V tuto chvíli to, co je nesložitější a co je problémové, tak už máme za sebou. Doufám, že všechny zásadní problémy jsou za námi a na přelomu roku 2014 spustíme zkušební provoz," prohlásil primátor.
Generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát upozornil současně na fakt, že tak zmizí velká část techniky, ustane provoz nákladních aut, která vyvážela zeminu, a postupně se zprovozní jak křižovatky, tak chodníky a zábory. "Stavební práce budou probíhat v tunelech a hlavně na površích a na křižovatkách, které budou napojovat automobilový provoz do tunelu," vysvětlil Pilát.
Slavnostního ukončení ražby se zúčastnili i kritici stavby, členové Pražského fóra s transparentem "TUNEL LŽÍ". Podle nich je stavba zbytečná a předražená. Primátor ale s nimi nesouhlasí. "Je v tom jádro pravdy a zásadní nepravdy. Ta stavba je zásadní a za pět let o tom budeme přesvědčeni všichni. Je to stejné jako tunel Mrázovka. Také vyvolával tisíc a jednu negaci. Jestli pak si dnes na to někdo vzpomene?" zeptal se Svoboda.
Tunel Blanka je součástí severozápadní části Pražského okruhu. Je jednou z největších tunelových staveb svého druhu ve střední Evropě a finančně i rozsahem je srovnatelná pouze se stavbou prvních úseků metra. Celý úsek financuje metropole ze svého rozpočtu. Hlavní město Praha ale na stavbě tunelu Blanka šetří a snížilo rozsah požadovaných prací, které jsou nadstandardní.
Kvůli úsporám se pozastaví například zkrášlení výdechových objektů Blanky, které vyvádějí vzduch z tunelového komplexu, nebo baldachýn na Letné.
Vedení metropole zavedlo kvůli kauze Blanka a jejímu skokovému zdražení o zhruba deset miliard korun přísná kontrolní opatření. Patří mezi ně například měsíční soupis faktur, superkontrolní dny či zprávy o průběhu stavby. Nové vedení Prahy vinu za prodražení stavby odmítá. Problém vznikl podle slov náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) za minulého vedení města, kdy stál v čele metropole Pavel Bém (ODS).
Primátor Svoboda již dříve uvedl, že se již prostavělo zhruba 18 miliard a cena by se mohla navýšit až na 37,1 miliardy korun. V rukou má nyní právní analýzu, která prověřila plnění smluv, plateb za odvedené práce a systém kontroly. Nechtěl zatím ale komentovat její výsledky. Neví totiž, zda náklady opravdu přesáhnou 30 miliard korun. Výsledky analýzy zveřejní magistrát podle jeho slov po 20. září.
Obyvatelé metropole mohou tunel Blanka již podruhé navštívit v říjnu v rámci dne otevřených dveří.
Zdroj: MEDIAFAX
ČTĚTE DÁLE
Praha a okolí plné novinek a aktuálních informací
Jižní Čechy plné novinek a aktuálních informací
Vysočina plná novinek a aktuálních informací
Úspory energie sledujte na EnergyTV