prazsky_hradTriptych s Klaněním tří králů holandského malíře Geertgena tot Sint Jans milovníci umění zhlédnout v Obrazárně Pražského hradu do 1. května příštího roku. Během otevírací doby denně od 9 do 16 hodin návštěvníky čekají tři deskové malby, které má Hrad více než 300 let, uvedli organizátoři ve čtvrtek.

"Geertgen tot Sint Jans je považován za nejvýznamnější postavu nizozemské malby," upozornila autorka výstavy Ivana Kyzourová, která je ředitelkou odboru památkové péče prezidentské kanceláře. Zemřel velmi mladý ve věku 28 let a z jeho tvorby se do dnešní doby zachovalo dvanáct obrazů, na jejichž základě bývá považován za jednoho ze zakladatelů holandského renesančního umění.

Námět triptychu vychází z Matoušova evangelia, které popisuje cestu tří mudrců od Východu za novým židovským králem, který se narodil v Betlémě. "Králové představují tři známé kontinenty: Evropu, Asii Afriku a zároveň tři období života, a to starý, střední a mladý věk," vysvětlila motiv střední desky Kyzourová.

Na levém křídle triptychu návštěvnici uvidí na vnější straně Zvěstování Panně Marii a na vnitřní straně se nachází svatý Bavo, patron sokolníků s donátorem. V případě pravého křídla se jedná o svatého Hadriána s manželkou donátora, na vnější straně díla je archanděl Gabriel ze Zvěstování.

Restaurátorka díla Milena Nečásková uvedla, že malba byla málo poškozená, naopak nejzávažnější je poničení formátu. "Obě boční křídla triptychu jsou zkrácena na výšku na horním i dolní okraji a zanikly tak malby hlav Panny Marie a anděla z výjevu Zvěstování na vnějších stranách křídel oltáře," upřesnila restaurátorka. V případě střední desky došlo k zúžení podél bočních stran. Ztracený je také původní trojdílný rám.

Zajímavostí výstavy je drobná desková malba pocházející z muzea z Frankfurtu nad Mohanem. Odborníci před dvěma lety usoudili, že malba je součástí pražského triptychu. Podle Kyzourové však není zcela jisté, zda destička z Frankfurtu přísluší k pražskému triptychu.

"Deska z Frankfurtu pochází ze stejného stromu jako desky pražského triptychu, ale příslušnost fragmentu není stoprocentní," vysvětlila Kyzourková. Pochybnosti odborníků jsou na místě také proto, že tloušťka dřevěné podložky pražské malby se neshoduje s tloušťkou frankfurtského fragmentu.

Plné vstupné do Obrazárny Pražského hradu je ve výši 150 korun, snížené stojí 80 korun a rodinné je za 300 korun.

zdroj: MEDIAFAX
REKLAMA