tunel_blankaHlavní město Praha bude jednat se zhotoviteli stavby tunelu Blanka kvůli skokovému zdražení, které činí okolo deseti miliard korun. V úterý to sdělil novinářům první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

"Bylo mi uloženo, abych projednal se všemi zúčastněnými subjekty tyto náklady znovu a provedl revizi," řekl Březina. Termín jednání s dodavateli má Březina do konce dubna.

Praha díky detailní analýze položek zjistila, že jsou zde čtyři faktory, které činí 90 procent navýšení ceny. Mezi ty patří výstavba nového Trojského mostu, rozhodnutí báňského úřadu, nové normy a nařízení z hlediska technologií stavby a v neposlední řadě jsou to požadavky městských částí a dalších organizací města. "Tohle to dohromady tvoří většinu těch 6,5 miliardy korun bez inflace," doplnil Březina.

Odbor městského investora (OMI) tyto položky nyní musí detailně zanalyzovat kvůli dopadům na ceny Blanky.

Praha nyní jedná s Metrostavem. Vedení města chce problém vyřešit do konce května. Analýzu položek Pražané také od středy najdou na internetových stránkách magistrátu.

Vedení metropole v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) zavedlo kvůli kauze Blanka přísná kontrolní opatření. Patří mezi ně například měsíční soupis faktur, superkontrolní dny, zpráva o průběhu stavby zastupitelům.

Pražský magistrát v této souvislosti také zveřejnil smlouvy k tunelu Blanka na internetu. Kromě nich nechybí na stránkách magistrátu také rozhodnutí radních z prosince roku 2006, ve kterém metropole zakázku na výstavbu tunelového komplexu přidělila Metrostavu. Pražané zde najdou rovněž souhrn smluvních dohod týkajících se technologické části stavby. Tu zajišťuje společnost ČKD Praha DIZ.

Nové vedení Prahy vinu za prodražení odmítá. Problém vznikl podle slov Březiny za minulého vedení města, kdy stál v čele metropole Pavel Bém (ODS).

Primátor Svoboda již dříve uvedl, že se již prostavělo zhruba 18 miliard a cena by se mohla navýšit až na 37,1 miliardy korun. Stavba bude podle něj dokončená až v roce 2014.

Tunel Blanka je součástí severozápadní části Pražského okruhu. Je jednou z největších tunelových staveb svého druhu ve střední Evropě a finančně i rozsahem je srovnatelná pouze se stavbou prvních úseků metra. Celý úsek financuje hlavní město ze svého rozpočtu. Dokončení projektu se předpokládalo v roce 2012.

Na pořadu dne budou mít pražští radní v úterý také změnu nastavení podmínek pro výstavbu čistírny odpadních vod na Císařském ostrově, na které se minulý týden dohodla Komise Rady hlavního města Prahy pro výstavbu čistírny. K nejdůležitějším změnám nastavení tendru patří zjednodušení ekonomických kritérií nebo vypuštění všech požadovaných nástrojů na zařízení.

zdroj: MEDIAFAX
REKLAMA