REKLAMA

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

V neděli 8. května 2016 se kostel Narození Panny Marie v Přibyslavicích rozezvučel hudbou úchvatného barokního oratoria Georga Friedricha Händela Mesiáš v podání známého třebíčského souboru Musica animata za doprovodu Smyčcového orchestru ZUŠ Třebíč a smyčcového kvartetu Ad Hoc Quartet.

 

REKLAMA

Foto: Josef Němec

Co všechno obnáší nastudování tak náročného díla s amatérskými zpěváky a hudebníky (profesionály lze spočítat na prstech jedné ruky), na to jsme se zeptali manažera a dirigenta souboru Karla Tomka.

V první řadě to vyžaduje náležité množství drzosti a odvahy, protože se jedná o skladbu, která v mnohém hraničí s hudebními schopnostmi průměrného zpěváka a instrumentalisty. Protože ale velmi dobře znám nejen kvalitativní možnosti našich zpěváků a hudebníků, ale také jejich odhodlání překonat sám sebe, jít do rizika s nadějí na úspěšný konec a znám jejich lásku k daru hudby a radost ze sborového kolektivu, do studia jsme se před více než rokem pustili s nadšením. Mimo perfektního logistického zabezpečení sboru (nácvikové mp3, online organizace zkoušek a soustředění) to vyžadovalo ode všech hodně pokory, tolerance a zodpovědnosti za společné dílo. Jakýkoli individualismus musel jít stranou. Zní to možná v dnešní moderní době až diskriminačně, ale nastudovat dílo, jehož podstata stojí na jasném hudebním řádu, vyžaduje obdobný řád i při přípravě. Zvláštní poděkování patří smyčcovému orchestru (um. vedoucí Vít Coufal), který přípravu oratoria zvládl tak, že nám ostatní sbory mohou takový orchestr jen závidět. Jsem rád, že sbor i orchestr je složen jen ze samých skvělých a obětavých lidí, pak je na čem stavět.

Jak se cítí dirigent před premiérou?

Naprosto skvěle, protože v té chvíli už to nejtěžší máme za sebou, tzn. přípravu padesátičlenného sboru, dvacetičlenného orchestru a sólistů. Pak už zbývá se s prvními takty ponořit do skvělé hudby a hlubokého poselství Händelova díla. Dirigent naváže v prvních chvílích koncertu jakési neviditelné pouto s každým hudebníkem a společně pak prochází spletitými a přitom logickými harmonickými postupy a melodickými linkami barokní polyfonie, jaké již v dnešní době v klasické hudbě neuslyšíme. Barokní hudba je ergonomická vzhledem k lidské duši, a proto je přístupná v jakémkoli století všem generacím posluchačů, dotýká se podstaty lidského vnímání hudby. Když je ještě spojena se svědectvím skladatele o jeho osobním setkání s Kristem, jako v případě Händela, nemá už interpret skoro ani šanci takto vystavěné dílo pokazit. Může se ho jen s pokorou a úctou dotýkat a svůj úžas přenášet na publikum. Snad se nám to podařilo.

Od premiéry je ještě daleko k derniéře, v případě Mesiáše to bude naštěstí ještě dlouhá doba, ne?

Ano, to dozajista. Přibyslavická premiéra vlastně odstartovala pomyslnou šňůru koncertů, při kterých chceme sdílet svou radost s posluchači v malých obcích i velkých městech, a to za pouhé dobrovolné vstupné. Do prázdnin nás čekají ještě dvě provedení, 5. 6. v Budišově a 25. 6. v Náměšti nad Oslavou. Po prázdninách podnikneme víkendové turné na Slovácko, kde budeme koncertovat 1. 10. ve Slavkově a Uherském Hradišti a 2. 10. pak v rámci „Andělských hodů“ ve Veselí nad Moravou. No a pak zase zpátky domů, 22. 10. Jaroměřice, 12. 11. Třebíč, kostel sv. Martina, 10. 12. Velké Meziříčí, 29. 12. opět Třebíč, tentokrát ovšem bazilika, a nakonec 8. 1. 2017 Lomnice u Tišnova. Po jisté odmlce v postní době příštího roku se s Mesiášem chystáme navštívit ještě Moravské Budějovice, Telč, Znojmo, Tišnov, Jihlavu, Brno a případně i další města, ve kterých budou mít organizátoři zájem. Derniéra ovšem bude v „domácí“ Třebíči. Podrobnosti o všech plánovaných vystoupeních najdou čtenáři na www.animata.cz.

Ale všechno něco stojí...

Ano, ale peníze jsou u nás naštěstí až na jednom z posledních míst, věnujeme svůj čas druhým rádi naprosto zdarma. Samozřejmě, že dáváme jako výraz poděkování malé a v dnešní době až směšné částky několika exponovaným hudebníkům a sólistům, s honoráři v „profi“ hudební scéně to však nemá nic společného. Protože ale celé hudební těleso čítá asi 75 osob, dovedete si představit, jakých zhruba částek dosahují nejnutnější náklady na provoz, techniku, tisk, dopravu a pořádání koncertů. Proto jsme rádi nejen za řadu sponzorů (jejichž výčet najdete na našem webu) a město Třebíč, které přispělo na projekt Mesiáš v rámci svého grantového systému, ale děkujeme především všem posluchačům, kteří alespoň malou částkou dobrovolného vstupného pomohou ušetřit sborové pokladně, která se může v klidu pohybovat nad nulou. Kdyby některý ze čtenářů věděl o nějakém sponzorovi, který rád podpoří menšinovou kulturu, bude nám ještě veseleji J, díky dopředu. Poděkování patří též třebíčským farnostem a katolickému gymnáziu za všestrannou a dlouholetou podporu. Speciálně do Přibyslavic posíláme touto cestou velké díky paní starostce i celé farnosti za zajištění naprosto bezproblémového a ke všem vstřícného průběhu premiéry.

Co chcete vzkázat našim čtenářům?

Především přání všech účinkujících, aby se ze čtenářů stali posluchači J. Sbor, orchestr a sólisté dostali darem tu výsadu, že mohou toto skvělé oratorium vidět zevnitř, ovšem přichází o dojem z celku; naopak posluchač vnímá dílo jako jednolitý úžasný svět hudby. Všichni dohromady pak můžeme tento dar používat k oslavě Toho, o kterém to vlastně všechno je J. Těším se na setkání na koncertech.

Děkuji za rozhovor.

Petr Novák
nadšený posluchač

REKLAMA