Na českých silnicích se pohybuje už pět a půl milionu automobilů. Roste informační zátěž v dopravě a počet ukazatelů, světelných kontrolek a ovladačů na palubních deskách se vyšplhal na stovku. Abyste včas zaznamenali všechny vizuální informace potřebujete doslova ostříží zrak...

 

REKLAMA

Co zdravé oko zaznamená z dvanácti metrů, to slabě krátkozraký uvidí ze šesti metrové vzdálenosti. „Pokud máte výborný zrak, chodce si všimnete už ze 125 metrů, krátkozraký řidič se dvěma dioptriemi z pětadvaceti metrové vzdálenosti, a člověk s pokročilým zeleným zákalem ho nemusí vidět vůbec,“ upozorňuje docentka Šárka Skorkovská, primářka oční kliniky NeoVize, a dodává: „Dalekozraký řidič středního věku chodce v dálce sice zaznamená, ale protože vidí rozmlženě palubní desku, může mít problém s ovládáním vozu.“ K nejčastějším poruchám zraku patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, ve starším věku pak vetchozrakost a šedý zákal. Zhruba 6 % řidičů trpí určitým stupněm barvosleposti. Problémem, který se nevyhýbá ani řidičům bez oční vady, je zhoršené vidění za šera. Špatné světelné podmínky mohou snížit zrakovou ostrost až o sedmdesát procent. Podle výsledků loňské kontroly organizace BESIP a Policie ČR by čtyři procenta řidičů kvůli špatně korigované nebo nekorigované oční vadě vůbec neměli sedat za volant.

Dioptrie jako promile alkoholu?

Jízda s nekorigovanou oční vadou je jako řízení vozidla pod vlivem alkoholu. Zatímco někteří lidé si nedostatky vidění ani neuvědomují, jiní řídí, přestože potřebují brýle nebo kontaktní čočky. Riziko dopravní nehody tím zvyšují až čtyřikrát, nejčastěji při kratších jízdách do supermarketu, na čerpací stanici, k lékaři nebo cestou do školy pro děti.

Odborníci odhadují, že poruchy zraku způsobí přibližně stejný počet dopravních nehod jako alkohol, tedy sedm procent: „Oční vady mají za následek nejen snížení zrakové ostrosti, ale také omezený rozsah zorného pole, pokles akomodační schopnosti oka a špatné vnímání hloubky a prostoru,“ vysvětluje docentka Skorkovská. Řidič s nedostatečnou vizuální schopností pak dělá stejné chyby jako opilý: špatně předjíždí, neregistruje dopravní značení, chybně manévruje při parkování, odbočování a při otáčení nebo při vjíždění na hlavní silnici. Je proto velmi důležité, abyste nezanedbávali pravidelné prohlídky, a předepsanou korekci skutečně používali.

Unikátní brýle pro řidiče

„Většina řidičů nosí brýle nebo kontaktní čočky. Obyčejné brýlové čočky mohou zvláště ve tmě svými odlesky od světel způsobit oslnění, u kontaktních čoček zase hrozí, že pokud nejsou dobře hydratované, po dlouhém dni za volantem v suché klimatizované kabině vyschnou,“ upozorňuje Jan Vaverka, optometrista oční kliniky NeoVize. „Za tmy se zvětšují oční zornice, dochází ke změně lomu světelných paprsků, a tím vzniká neostrý obraz. Při řízení doporučujeme používat brýle s antireflexní vrstvou, která zvyšuje propustnost světla a omezuje vytváření nepříjemných odlesků a odrazů. Jestliže máte pouze problém s viděním za šera nebo v noci, vyzkoušejte speciální brýlový filtr se žlutým zabarvením skel, který zvyšuje kontrast a sníží oslnění reflektory protijedoucích vozidel.“

Chcete brýle odložit?

Pokud se nechcete nechat omezovat brýlemi či kontaktními čočkami, můžete si nechat oční vadu odstranit laserovou operací nebo implantací nitrooční čočky. V současné době je nejlepším řešením laserová metoda NeoSMILE 3D prováděná femtosekundovým laserem VisuMax. „Zatím nejdokonalejší, nejšetrnější a nejbezpečnější dostupnou metodou je NeoSMILE 3D, při které femtosekundový laser pracuje v kontrolovaném 3D režimu a odstraní dioptrie i astigmatismus s minimálním zásahem do oka. Po zákroku je možné řídit v podstatě hned druhý den,“ vysvětluje primářka kliniky NeoVize, která kromě laserových operací nabízí také implantací nitroočních čoček pro korekci dioptrií do dálky, na střední vzdálenost i na čtení.

 

REKLAMA