OTAZNIKY hotnews

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

Třetí premiéra aktuální sezóny v Horáckém divadle se poslední říjnový čtvrtek odehraje na Malé scéně.

 

REKLAMA

Třetí premiéra Československé 79. sezóny 2018–2019

Pavel Šimák

BARBER SHOP

ve čtvrtek 25. října 2018 v 17.30 na Malé scéně HDJ

Česká premiéra v rámci doprovodného programu MFDF Ji.hlava

 

„Proč si myslíš, že je to nezajímá? Úředníci budou mít práci navíc a politiky to nezajímá proto, protože to není volební téma, není to něco, co jim zajistí setrvání v jejich funkcích. Oni mají průzkumy, co lidi zajímá – a nikoho netrápí, že tady chybí kulturní centrum evropského rozměru.“

Pohybově vizuální satirická performance s prvky dokudramatu vypráví formou divadla na divadle příběh herců a akrobatů, kterým v nazkoušení jejich nového představení nazvaného „Barber Shop“ brání úřední mašinérie, nezájem a lhostejnost. Námět boje umělců s byrokracií a arogancí je inspirovaný skutečným příběhem našeho, ve světovém kontextu nejznámějšího souboru tzv. nového cirkusu Cirku La Putyka. Jeho příběh však považujeme za nadčasový a obecný.

Dramaturgie

První dokudrama režiséra Pavla Šimáka 3100 °C mé krve mělo na Malé scéně HDJ premiéru v únoru 2017. Linie dokudramatu je pro Malou scénu Horáckého divadla stěžejní. Na otázku, proč si vybral právě toto téma, odpovídá toho času umělecký šéf HDJ Pavel Šimák: „Potkaly se dva iniciační momenty: Chtěli jsme dál pokračovat  v linii dokudramatu a hledali jsme další téma. A právě v té době jsme vycestovali za partou na Jatkách 78, resp. La Putykou, abychom s nimi probrali, jestli bychom je my, ostatní divadelníci, neměli podpořit, aby je nevystrnadila z naší země stejná arogance jako například divadlo Dušana Pařízka v Komedii. A když jsem tak procházel celou tou absurdní krajinou holešovické tržnice, kde se prolíná to výsostné umění nového cirkusu a všechny ty obskurní stánky, začal se mi vynořovat příběh party divadelníků, kteří musí bojovat s politicko-úřednickou tupostí – univerzální příběh inspirovaný jednou konkrétní company. A barber shop se tam dostal proto, že ta parta chce sehrát jeden dávný příběh ze starobylého holičství…“

Horácké divadlo tak vzdává hold umění nového cirkusu a připojuje se k vyjádření podpory nejen tomuto jednomu konkrétnímu souboru, ale i všem ostatním uměleckým skupinám, organizacím či projektům, které i přes svoji nepopiratelnou uměleckou kvalitu a úspěchy v zahraničí musí „na domácí půdě“ neustále bojovat o svou existenci a o možnost přinášet naší společnosti hodnoty, které se nedají vyjádřit penězi.

Tento příběh je pro nás modelovým příběhem, modelovou situací. Soubor Cirk La Putyka je špičkou v celoevropském měřítku a každý den bojoval absurdní boj o svou existenci a možnost vyjádření, absurdní kolotoč s byrokracií, nekulturností, neznalostí i úřednickou arogancí. Přitom je to také příběh řady dalších, třebaže méně známých kulturních organizací a spolků, story o závislosti nezávislých, příspěvek do diskuse o stavu naší kultury…

Výrazové prostředky

Company /skupina/ Horáckého divadla pod vedením režiséra Pavla Šimáka využívá širokou škálu výrazových prostředků – útržky rozhovorů a dokumentů kombinuje s prvky nonverbálního divadla (tanec, akrobacie, loutky, masky, videoart). „Protože naší snahou je nejen zdokumentovat určitý fenomén, ale především vyvolat emocionální odezvu podobnou té, která nás vedla k tomu, abychom se pokusili toto palčivé téma zpracovat,“ podotýká Šimák. Spolutvůrci a současně aktéry této nečinoherní inscenace jsou tanečníci Tomáš Rychetský a Denisa Musilová, parkourista Petr Částka j. h. a herci Jakub Škrdla a Šárka Čermáková.

Satiricky laděná inscenace Barber Shop se skládá z několika vrstev. Vedle té dokumentární, složené z koláže reálných údajů a informací, je další vrstvou zachycení atraktivního světa zákulisí nového cirkusu, třetí vrstvu pak tvoří samotný příběh postav, které „ožívají“ při přípravě fiktivního představení. Toto připravované představení se odehrává na konci 19. století v prostředí tehdejšího holičství – odtud i název inscenace – Barber Shop. „Postavy se plynule prolínají se skutečnými herci a snaží se svůj příběh prožít, ale stejně jako herci, kteří je hrají, i postavy jsou postupně stále více a více tyranizovány úřednickým aparátem, který spolu s přezíravým politickým vedením nejenže nesmyslně brání přeměnit vyprázdněná jatka v kulturní prostor, ale nakonec jejich zásahy nebo nečinnost vedou k pointě, která kopíruje a domýšlí smutnou a alarmující realitu, která ukazuje na vztah – či spíše nevztah našich lídrů ke kultuře a duchovním hodnotám vůbec…“  upřesňuje autor scénáře a režisér Pavel Šimák.

Předpremiéra na Jatkách 78

Předpremiéra Barber Shopu se odehrála na konci minulé sezóny, v květnu 2018, přímo v prostoru Jatka 78 v pražských Holešovicích, za přítomnosti komediantů z La Putyky. Jaké byly jejich reakce? Pavel Šimák: „Byl to stres, ale dopadlo to skvěle. Hráli jsme tak trochu pro ně, o nich, samozřejmě, mělo to ten večer v Praze určitě další, osobnější významy,  ale myslím – a dlouze jsme si potom povídali  že Barber Shop vzali jako něco, co může nést obecnější poselství.“

Premiéra na Malé scéně HDJ se od svého pražského prvního uvedení nijak zásadně lišit nebude. Pavel Šimák: „Samozřejmě ještě něco doladíme. Docela dlouze jsme diskutovali o tom, jestli finále přizpůsobit aktuálnímu vývoji na Jatkách (smlouva jim nakonec byla prodloužena a my hrajeme o tom boji, aby se to stalo), ale nakonec jsme se rozhodli, že se nebudeme rozpouštět v happyendu, ale přineseme svědectví o tom, co se dělo. Koneckonců, spoustu dalších kulturních uskupení a subjektů stále bojuje o svoji existenci, i když by si podporu jednoznačně zasloužily.“

 

Pavel Šimák: Barber Shop

970. premiéra Horáckého divadla

25. října 2018 v 17:30 na Malé scéně

Česká premiéra

Režie: Pavel Šimák j. h.

Choreografie, výprava, hrají: Tomáš Rychetský, Denisa Musilová, Jakub Škrdla, Šárka Čermáková, Petr Částka j. h. a Pavel Šimák j. h.

Produkční zázemí: Barbora Mužná

Technické zázemí: Josef Cejnek

Poděkování za spolupráci na scéně Petrovi Píšovi a Stanislavu Gerstnerovi a Tomáši Kotlíkovi za kouzelnické triky.

tiskovou zprávu připravila B. Jandová

REKLAMA