V České republice zcela ojedinělý most roste nedaleko Českých Budějovic v Českém Vrbném. Unikátní téměř 11 metrů dlouhý a přes pět metrů široký silniční most je součástí právě budovaného ochranného přístavu České Vrbné, uvedla ve středu pro agenturu Mediafax mluvčí města Jitka Welzlová.
Most bude sloužit pro překlenutí vjezdového objektu. “Aby byla zajištěna dostatečná podjezdná výška pro lodě, zde je potřeba 5,25 metru a zároveň byly zajištěny přijatelné sklonové poměry na komunikaci, bylo pro toto přemostění třeba navrhnout pohyblivý most,“ uvedla Welzlová.
Bezpečnost provozu mostu zajistí světelná signalizace a závory. Celá oblast bude navíc osvětlena a monitorována kamerovým systémem. Přemostění posloží také jako cyklostezka, která zavede cyklisty až do centra budovaného areálu. “Navrženým přemostěním vjezdu do mariny se ochranný přístav České Vrbné stane dosud jediným místem v rámci České republiky vybaveným sklopným mostem,“ řekla mluvčí.
Stavba je součástí výstavby ochranného přístavu České Vrbné, který poskytne útočiště až 23 sportovním plavidlům a dvěma návrhovým plavidlům o maximálních rozměrech 44 x 5,4 metru před nepříznivými podmínkami na řece, například v případě povodní či zámrazy. Výstavba mostu spadá pod investiční akci Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Hluboká nad Vltavou, jejímž investorem je Ředitelství vodních cest ČR. Projekt financuje Evropská unie prostřednictvím Operačního programu Doprava, část prostředků uvolní také Státní fond dopravní infrastruktury. Celý projekt přijde na tři miliardy korun.
V běžném provozu bude přístav sloužit pro stání sportovních plavidel včetně servisních služeb jako je tankování pohonnými hmotami, doplňování vody či odběr odpadů. Stavba, která řeší dopravní obslužnost celého areálu, je pak záležitostí města České Budějovice. Hlavním kritériem hledaného technického řešení bylo co nejmenší zatížení území Českého Vrbného.
“Podstatné je, že stávající stezka pro cyklisty změní svou trasu a povede podél levého břehu Vltavy po sklápěcím mostě a poté přes vnitřní část vodáckého areálu, což znamená, že volnočasové aktivity zavádíme přímo do míst, která jsou k tomu určená,“ uvedl náměstek primátora František Jelen (ODS).
Automobilová doprava tak bude od cyklostezky zcela odkloněna. Jediné místo, kde se cyklostezka překříží s vozovkou, je u loděnice ještě uvnitř areálu s minimálním provozem.
Na financování stavby budou Budějovice žádat o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, výši nákladů nelze zatím přesně stanovit. Pokud se podaří získat státní dotaci, stavba nové stezky pro cyklisty by mohla začít v příštím roce. Pro ostatní navržené komunikace by se město mohlo ucházet i o evropské peníze v rámci Regionálního operačního programu na podporu cestovního ruchu.
zdroj: MEDIAFAX
U Českých Budějovic se staví unikátní a jediný sklopný most v ČR
- Podrobnosti