dalnice_d1Investice do dálnice D1 mezi Prahou a Brnem a se v letech 2011 až 2013 vyšplhají na 1,245 miliardy korun. Vyplývá to z harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury (HVDI) pro roky 2011 - 2013, kterým se bude ve středu zabývat vláda.

Kromě dálnice D1 harmonogram zmiňuje dálnici D8 mezi Prahou a Ústím nad Labem, která přijde dokonce na 7,2 miliardy korun.

V návrhu předkladatelé akcentují zejména hrozící nedostatek financí na dopravní stavby. Údaje vycházejí z plánu stavebních prací až do roku 2020, přičemž na dokončení sítě dálnic a rychlostních silnic mělo do tohoto termínu padnout téměř půl bilionu korun a dalších 370 miliard mělo jít na železniční stavby. Se současným systémem financování však bude k dispozici pouze 96 miliard na dálnice a rychlostní silnice a 80 miliard na železniční stavby.

"Tyto prostředky nepostačují na dokončení ani hlavních priorit sítě v reálném čase a dokončení sítě jako celku je pak zcela mimo jakýkoli plánovatelný horizont," varují v materiálu předkladatelé.

Problém spočívá především v tom, že dosud byla většina nákladů na infrastrukturní stavby hrazena z prostředků Evropské unie. Tyto příjmy však brzy vyschnou a již v roce 2015 by podle grafu tvořily evropské peníze jen naprosté minimum z celkového rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který by poklesl na necelých 40 miliard.

Předkladatelé HVDI spatřují možné řešení v projektech, na nichž spolupracuje veřejných sektor (tzv. PPP projekty - anglický akronym Public Private Partnership). "Nicméně i v jejich případě je nutno v budoucnu počítat s mandatorním výdajem na splátky privátnímu subjektu," varují předkladatelé.

Kvůli nezbytné změně v systému financování materiál navrhuje i možnost vydání dluhopisů, které by byly splatné až po roce 2025, tedy po dokončení hlavních infrastrukturních staveb.

Materiál mimo jiné výslovně zmiňuje, že cíle uvedené ve strategii pro léta 2010 - 2025 není možné vzhledem k plánovanému objemu prostředků dodržet.

zdroj: MEDIAFAX